Behandlingsmetoder

Akupunktur

Akupunktur är en smärtbehandling som antas öka kroppens endorfinproduktion, vara inflammationshämmande, muskelavslappnande och ger lindring vid värk.

Vanliga tillstånd att behandla är muskelspänningar, huvudvärk, ischias, tennisarmbåge, generell värk i kroppen, klimakteriebesvär, migrän och  mensvärk. Mer information om akupunktur finns att läsa på 1177.

Laser

Laserbehandling används för att stimulera kroppens egen läkande förmåga med hjälp av ljusvågor. Ljuset tränger ned i vävnaden och hjälper till att avlägsna eller minska både smärta och inflammatoriska processer och behandlingen är smärtfri. Metoden har använts sedan 1960-talet och det finns runt 4000 publicerade studier på både celler, djur och människa. Laser fungerar exempelvis utmärkt på fötter (t ex hälsporre), knän ( artros och mb Schlatters) samt axlar (t ex impingement). Behandlingen ges ofta i kombination med aktiv rehabträning.

Ortopedisk manuell terapi / OMT

omt-badge copy.png

Konceptet ortopedisk manuell terapi, OMT, innebär en flerårig vidareutbildning med fördjupning inom led-och muskelproblematik. Vi gör en noggrann analys av dina besvär vid första besöket och därefter lägger vi upp en individuellt anpassad behandlingsplan.

I behandlingsplanen kan olika specifika manuella behandlingstekniker ingå, samt tejpningstekniker. Framför allt lägger vi stor vikt att analysera rörelsekvalitét för att genom specifik träning kunna återfå ett optimalt rörelsemönster och därigenom förbättrad funktion.

Elektro-terapi

Elektroterapi behandlar smärttillstånd såsom artrossmärta, muskelvärk, bindvävssmärta, muskelspänningar och muskelsvaghet i samband med skador. Det finns olika typer av elektroterapi som t ex TENS, Elektroterapi; TENS, muskulering, Interferensström, El-akupunktur, Premodulerad ström, Ultraljud

Träningsterapi

image-träning-boll-bw.jpg

Träning i olika former har starkt vetenskapligt stöd vid en mängd olika besvär och sjukdomar. Hos oss lägger vi tonvikten på att individanpassa träningen till just dina behov. Vid rehabilitering efter skador är återträning och optimering av rörelsemönster prioriterat. Fysisk träning har även god smärtlindrande effekt och minskar symtom vid stress, depression och ångest.

Efter avslutad behandling kan du köpa ett träningskort och fortsätta träna på egen hand i vårt gym.

Psykosomatisk fysioterapi

När vi utsätts för stress eller annan psykisk belastning sker en genomgripande omställning mentalt, känslomässigt och inte minst kroppsligt. Om belastningen blir långvarig riskerar vi att utveckla olika symtom så som huvudvärk, muskelspänningar, smärta, magont, hjärtklappning och sömnsvårigheter.

Inom psykosomatisk fysioterapi/sjukgymnastik ligger fokus på samspelet mellan kropp och psyke. Behandlingsmetoderna är kroppsligt inriktade, men ger också utrymme för reflektion. Inledningsvis gör vi tillsammans en kartläggning av dina besvär. Utifrån ett helhetsperspektiv analyserar vi hur dina besvär visar sig i kroppen och vilka faktorer som påverkar dem. Därefter utformar vi en gemensam målsättning utifrån dina personliga behov.

I psykosomatisk fysioterapi ingår olika metoder för att:

• Öka kontakten med den egna kroppen

• Reglera spänningsbalansen kroppsligt, mentalt och känslomässigt

• Öka din förmåga att på egen hand hantera stress och psykisk belastning

Vi arbetar med metoder som Basal Kroppskännedom, Psykomotorisk fysioterapi (PMF och anpassad fysisk träning. Mindfulness (medveten närvaro), yoga, och avspänning är andra metoder som används och integreras med reflekterande samtal. I den individuella behandlingen kan även metodik hämtad från både psykodynamisk teori och kognitiv beteendeterapi (KBT) ingå.

Behandling erbjuds både enskilt och i grupp.

Redcord

image-redcord-bw.png

Redcord Neurac (Neuromuscular activation) är en behandling som syftar till att återställa funktionella och smärtfria rörelsemönster genom höga nivåer av neuromuskulär stimulering. Genom att diagnosticera muskelfunktion och obalans i muskulaturen, samt specifikt stimulera inaktiva eller svaga muskler kan smärtfria rörelsemönster återställas och funktionell förbättring uppnås. Behandlingen påverkar orsaken till problemen och inte bara symtomen. Metoden fungerar för de flesta och har med framgång bland annat använts av såväl elitidrottare som äldre personer och barn.